måndag 26 september 2011

Walker-Day

Idag har vi haft en så kallad walker-day, det har vi varje måndag om det inte händer något speciellt. Walker-day innebär att alla hästarna ska gå i skritten. Jag har aldrig jobbat en måndag här tidigare (har varit ledig de senaste måndagarna) så det var nytt för mig. Ca 18 hästar skulle av och på skritten, och det var ett himla jobb och tog hela förmiddagen. Först ska de borstas, sätta på dem benskydd, täcke och kratsa hovarna. Kratsa hovarna gör vi alltid på alla hästarna när de ska gå ut från boxen eller ridhuset/ridbanan. Jag kan lova att det finns hovkratsar överallt.
Efter att de har gått i skritten ska vi borsta dem igen, gör rent hovarna först med vatten och sen olja in dem. Ta av dem täcket de har gått i och sedan sätta på dem deras vanliga. Så det är inte bara att sätta dem i skritten:) Under tiden de går där får man passa på att mocka eller rulla lindor!

Är fortfarande trött, vilket man knappt vågar nämna högt här. Första groomen hade inte haft en ledig dag på en måndag, så jag ska nog hålla igen;)

Två utav hingstarna, Tripple X längst bort är en riktig ganster. Honom får man passa sig för, men å andra sidan hoppar han som en gud, det var honom Ben hoppade EM på. Närmast är världens mysigaste kille Tackeray som också går svår hoppning.  
Fyller upp dunkarna, åkte iväg och gav åringarna vatten. 

Skritten 
Verkar inte vara ledig i morgon heller, så jag får väl hoppas på onsdag! Kram så länge. Nu ska jag nanna:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar