söndag 23 januari 2011

Träningsupplägg

Hittade ett mycket bra blogginlägg från Hippson.se! Det är BlondinHanna som har skrivit det, och som jag förstod på inlägget så tävlar hon svår hoppning. Hon har skrivit om hur en träningsvecka kan se ut för hennes ena häst. Jag blev väldigt inspirerad måste jag säga! Det är sådan här träning jag skulle ha med Sucke. Han måste tränas lite hårdare än tidigare då jag vill att han ska kännas säker i 1.30 och kunna fortsätta upp mot 1.35-1.40.
Det var helt perfekt att jag hittade detta inlägget, har gått runt och tänkt på mina mål och hur jag ska uppnå dem (min tränare ville ha dem så hon vet hur hon ska lägga upp träningen). Och då kom jag fram till att jag måste börja trimma mer på honom än vad jag gjort tidigare.
Sen är det ju stor skillnad på att ha ridhus och inte ha det. Vi har ju inget ridhus så jag får ju anpassa mig efter mina förutsättningar:)

Såhär kan en vecka ungefär se ut för BlondinHanna och hennes häst Selano:

Måndag: Trimma med fokus på att få hästen mjuk. Mycket förvänd galopp. Ett lagom hårt pass avslutas med 10 min jogging.
Tisdag: Trimmar igen med fokus på lydnadsövningar, försöker att få hästen kvickare. Målet är att hästen ska vara igenom kroppen och avslappnad från gårdagens pass. Rider mycket tempoväxlingar, öppna/sluta även förvänd galopp fast med högre svårighetsgrad så som mindre volter och olika tempo. Avslutar passet med att stretcha hästen, galopperar med tyglarna nästan längst ut, tänker på sitsen. Målet är att hästen ska söka sig ner mot bettet, gå i låg form men ändå behålla balansen.
Onsdag: Hoppträning, hårt och långt pass. Mycket svåra övningar. Avslutar med att hoppa lite högre hinder, lite mer tävlingsridning med högre tempo och lite mindre noggrant. Avslutar med att jogga av och skritta länge.
Torsdag: Jogging och skritt. Även kantring. Skritt i 30 min och jogg i 10 min. En häst som gått hårt tre dagar ska inte vila helt då muskler kan stelna precis som på oss människor:)
Fredag: Trimmning igen, ett pass där måndagens och tisdagens träning kombineras med inslag av kondition.
Lördag: En dag för uteritt. Först rida ut en sväng och sedan lite i ridhuset. Mycket skritt.
Söndag: Skritt/handwalk 2 gånger. Rör sig cirka 1,5 timme.

Om ni vill läsa hela inlägget klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar