tisdag 25 januari 2011

Jag vann

Min kära söta lilla häst (...) vägrade att gå in i min tränares transport idag, så jag kom aldrig till träningen. Jag blev riktigt förbannad. Är trött på att hon bara kör med mig!
Så fort min tränare lappade till henne i baken med pisken kastade hon sig bakåt och backade, vilket är tvärtemot det man säger med att lappa till henne i baken, ren trots alltså!
Så jag longerade henne på åkern när min tränare åkt (hon var tungen att åka och hålla träning), där hon fick gå framåt. Sen öppnade jag min transport i båda ändar och började en 30-45 min lång pers. Jag fick backa henne och hålla på tills hon äntligen gav sig. Vet inte vad det var som gjorde att det helt plötsligt släppte. Jag gick igenom transporten och ut på andra sidan gav henne jätte mycket beröm och en godis. Efter det gick hon på transporten direkt utan att tveka! Jag fortsatte med att bara gå igenom transporten, sen stannade jag även, och till slut ställde jag upp henne som vanligt och stängde alla dörrar och lät henne stå där en stund. När jag tog ut henne igen fick hon än en gång mycket beröm och en godis. Tänker göra samma procedur i morgon så att hon inte "glömmer" bort allt vi har gjort idag.

Jag gav mig inte idag och satte in Filippa i boxen efter fiaskot med min tränare, för det är lika med att säga till Filippa att det är okej att inte gå in i transporten, och då kommer hon bara fortsätta att vägra gå in. Jag vann idag helt enkelt. Detta kommer även att hjälpa mig i ridningen, som jag har berättat för er här tidigare så är hon ju inte helt bekväm i att ta order, men det är bara för henne att acceptera läget! Det är jag som är boss!;)

Men hon är ju fux... och märr... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar